Capture

Den tyska tidskriften Focus avslöjar att man hemma hos konsthandlaren Cornelius Gurlitt funnit 1500 konstverk som härrör från nazisternas plundring. Verken uppskattas ha ett värde av upp emot 10 miljarder kronor. Nu släpper Ordfront bokenPlundrarna. Hur nazisterna stal Europas konstskatter , där journalisten och författaren Anders Rydell berättar om nazisternas konstplundring.

– Fyndet måste betraktas som århundradets fynd. Mellan 100 000 och 200 000 konstverk kom aldrig tillrätta efter andra världskriget. Aldrig har man återfunnit så mycket konst på en och samma plats som hos Gurlitt. Tidigare har oftast enskilda konstverk kommit till ytan, säger Anders Rydell.

– Att konsten hittades i München är ingen slump. Staden blev en slags fristad för nazistiska konsthandlare efter kriget. Här kunde man ostraffat fortsätta sälja konst som stulits från Europas judar. Till och med de bayerska myndigheterna sålde plundrad konst.

Konsten uppdagades när Cornelius Gurlitt greps vid schweiziska gränsen efter att ha gjort en konstaffär. Gurlitt ska enligt Focus genom åren ha avyttrat verk ur samlingen när han behövde pengar.

– Schweiz var den främsta marknaden för naziplundrad konst under kriget. Det var så nazisterna smugglade ut konst på världsmarknaden. Det anmärkningsvärda var att Schweiz fortsatte vara en marknadsplats för nazikonst under hela efterkrigstiden. Det är ingen tillfällighet att det var här Pontus Hultén på 1960-talet köpte Emil Noldes Blumengarten (Utenwarf) till Moderna museet , som senare visade sig ha tillhört en judisk familj.

– De flesta verken i Gurlitt-samlingen verkar vara konst som nazisterna betraktade som urartad, samtida mästare som Picasso till exempel. Sådan konst saknade intresse för nazisterna, men hade ändå ett ekonomiskt värde. Oftast bytte man till sig äldre konst mot modern eller lät utvalda konsthandlare avyttra konsten. Cornelius Gurlitts far, Hildebrandt Gurlitt, var en av dem.

Anders Rydell är chefredaktör på tidningen Konstnären och har tidigare utkommit med boken Piraterna . Plundrarna. Hur nazisterna stal Europas konstskatter har recensionsdatum den 23 november.

För frågor, intervju kontakta Anders Rydell

me@andersrydell.se
070 7470111

För att beställa recensionsexemplar kontakta Jenny Bjarnar

jenny@ordfrontforlag.se
070 853 99 03

Annonser