häft

Idag är det 75 år sedan Kristallnatten inträffade, då judar och judiska affärer attackerades av nazisterna, i en landsomfattande pogrom. Över 250 synagogor brändes ner. Sydsvenskans politiska redaktör Heidi Avellan skriver om händelserna idag och tar även upp Plundrarna:

”Anders Rydell, chefredaktör för Konstnären, beskriver i Plundrarna hur det på långt fler institutioner än Louvren i Paris, Moma i New York och auktionshuset Christie’s har upptäckts konstverk som nazisterna stal. Inte enstaka verk. Hundratals.

Hösten 2009 tvingas Moderna museet i Stockholm lämna ifrån sig Emil Noldes Blumengarten. Då väcktes Rydells intresse för konststölderna. Han ville förstå varför nazisterna gjorde detta:

Girighet? Ja, men också något mer – för målningar av Picasso och Miró brändes ju.

Det han fann var ideologi.

”Det var genom konsten det tyska folket skulle spegla sin rasmässiga och andliga överlägsenhet. Konsten manifesterade och berättigade den nazistiska idévärlden … Lika entusiastiskt som de beundrade och eftertraktade den klassiska kulturen, lika hängivet skulle de komma att förfölja konstens moderna uttryck.””

Annonser